|
||||||||
|
Misschien zegt de naam van Jake Shears u niet meteen iets, maar dat verandert wellicht snel als we er bij vertellen dat dit de artiestennaam is van de 44-jarige Jason Sellards, u beter bekend als de flamboyante Amerikaanse leadzanger en songschrijver van de in 2001 door hem opgerichte poprockformatie ‘Scissor Sisters’ uit New York City. Die groepsnaam werd door de voornamelijk uit ‘queer’-leden bestaande band gekozen naar aanleiding van het ‘tribadisme’, een seksuele techniek tussen twee lesbiennes om tot een hoogtepunt proberen te komen. Tot zover onze voorlichtingsles en nu over naar de tweede plaat van Jake Shears: “Last Man Dancing” is de opvolger van het in 2018 verschenen titelloze solodebuutalbum “Jake Shears”. Deze plaat bevat twaalf tracks die als alternatieve rocksongs op discoachtige popmuziek kunnen worden omschreven. Jason Sellards schreef alle nummers op dit album, meestal met de hulp van één of meerdere co-componist(en) en voor vier tracks op “Last Man Dancing” nodigde hij eveneens een gastvocalist(e) uit voor een duet. Voor de song “Voices” is dat het Australische popidool Kylie Minogue die ook de tekst voor dit nummer schreef, bij het liedje “8 Ball” kwam die bijdrage van ‘Le Chev” aka producer Michael Cheever, zangeres Amber Martin uit New York City levert een bijdrage af voor het nummer “Devil Came Down The Dance Floor” en Freddie Ross Jr. oftewel de nonbinaire rapper ‘Big Freedia’ zingt of beter rapt mee met Jake Shears op het nummer “Doses”. Zoals u kunt zien zoekt Jake Shears zijn muzikale vrienden heel vaak in de ‘queer’-gemeenschap waartoe hijzelf als homoseksueel ook behoort. De openingssong op “Last Man Dancing” is het op de eerste video te beluisteren nummer “Too Much Music” dat op een ‘Saturday Night Fever’-achtig discodeuntje wordt gepresenteerd, net als het daaropvolgende “Do The Television”. Dan is het aan Kylie Minogue om fluisterende kreungeluidjes af te leveren voor het nummer “Voices”. De vierde track op dit album krijgt u van ons aangeboden op de tweede video bij deze recensie: “I Used To Be In Love”. De albumtiteltrack “Last Man Standing” wordt tegen een ietwat trager tempo gebracht maar meteen daarna gaat het discoritme weer sterk bepalend worden bij het geheel instrumentale nummer “8 Ball” en de danstrack “Devil Came Down The Dance Floor”. We denken dat Sylvester’s seventies-hit “You Make Me Feel (Mighty Real)” model gestaan heeft voor de song “Mess Of Me” en ook voor “Radio Eyes” lijkt Jake Shears hier de mosterd gehaald te hebben. Giorgio Moroder’s elektronische discosound en de door hem gecomponeerde Donna Summer-hits zijn duidelijk een inspiratiebron geweest voor de nummers die Jason Sellards voor zijn alter-ego ‘Jake Shears’ heeft geschreven. Enkel bij de albumafsluiter “Diamonds Don’t Burn” zien we met rock- en punkzanger Iggy Pop een verrassende figuur opduiken voor een korte vocale bijdrage. Liefhebbers van seventies- en eighties-discomuziek die ook dansbewegingen deden op de sound van ‘Scissor Sisters’ zullen ook wel kunnen genieten van deze nieuwe soloplaat van hun frontman Jake Shears’. (valsam)
|